Karta Bezpieczeństwa Jachtu, czyli o wymaganiach dla jachtów morskich
- 23 mar
- 4 minut(y) czytania
Internet pęka w szwach od różnych informacji, jednak nadal nie jest w stanie zapewnić jednej przyjaznej strony opisującej wymóg posiadania karty bezpieczeństwa. Postaramy się zapełnić tę lukę, może nie od razu ale stopniowo.
Karta Bezpieczeństwa to dokument, który stanowi zapewnienie, że jacht morski spełnia wszelkie wymagane prawem wymogi w kwestii bezpieczeństwa. Karta Bezpieczeństwa wydawana jest dla jachtu na maksymalnie 5 lat, ale wymaga corocznego potwierdzenia. Przyjrzyjmy się zatem jakie jachty zobowiązane są do posiadania Karty Bezpieczeństwa?
Jeśli posiadasz jacht morski sprawdź czy obejmuje Cię wymóg uzyskania dokumentu Karty Bezpieczeństwa. Co do zasady:
wszystkie morskie jachty komercyjne niezależnie od długości kadłuba
jachty morskie rekreacyjne powyżej 15 metrów długości kadłuba
podlegają nadzorowi technicznemu.
Karta Bezpieczeństwa Jachtu: Od czego zacząć?
Jachty morskie mogą uprawiać żeglugę na wodach morskich, ale muszą spełniać określone wymagania prawne, które zapewniają bezpieczeństwo zarówno jednostek pływających, jak i osób na pokładzie. Oto kluczowe informacje dotyczące warunków, które należy spełnić:
1. Dokumenty Kwalifikacyjne
Aby jacht morski mógł legalnie żeglować, kapitan oraz członkowie załogi muszą posiadać odpowiednie dokumenty kwalifikacyjne. Wymagane są:
Dyplomy dla stanowisk oficerskich.
Świadectwa dla stanowisk nieoficerskich.
Świadectwa przeszkolenia oraz inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje.
2. Wymagania Techniczne
Jachty muszą być wyposażone w odpowiedni sprzęt, który zapewnia bezpieczeństwo podczas żeglugi. Obejmuje to:
Środki ratunkowe (kamizelki, tratwy).
Sprzęt sygnałowy i nawigacyjny.
Urządzenia do ochrony przeciwpożarowej.
3. Szkolenie i Praktyka
Osoby ubiegające się o uzyskanie dokumentów kwalifikacyjnych muszą:
Posiadać odpowiednie wykształcenie (średnie lub podstawowe w zależności od rodzaju dokumentu).
Odbyć szkolenia w morskiej jednostce edukacyjnej.
Posiadać wymaganą praktykę pływania oraz zdać egzamin kwalifikacyjny.
4. Bezpieczeństwo Żeglugi
Zgodnie z przepisami, jachty muszą spełniać dodatkowe wymagania dotyczące bezpiecznego uprawiania żeglugi, takie jak:
Utrzymanie odpowiednich standardów w zakresie środków ratunkowych i sprzętu sygnałowego.
Przestrzeganie zasad dotyczących eksploatacji jachtów komercyjnych.
5. Ograniczenia Wiekowe i Wymagania Dodatkowe
Niektóre jachty mogą być zwolnione z obowiązku posiadania dokumentów kwalifikacyjnych, jeśli są wykorzystywane do żeglugi w określonych ograniczonych warunkach, na przykład na wodach śródlądowych. Jednak wiele jachtów komercyjnych, szczególnie te przeznaczone do żeglugi na otwartym morzu, musi spełniać surowe wymagania dotyczące kwalifikacji załogi i bezpieczeństwa.
Karta Bezpieczeństwa: po kolei
ważna rejestracja jachtu w Polsce w systemie REJA24,
aktualne pozwolenie radiowe MMSI wydane w Polsce,
rejestracja pławy ratunkowej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego,
aktualny przegląd techniczny potwierdzony dokumentem orzekającym o zdolności żeglugowej (kadłub do 15 m) lub świadectwem klasy jachtu (kadłub powyżej 15 m) wykonany przez upoważniony organ nadzoru technicznego (PRS lub PZŻ)
Mając powyższe skompletowane możemy się zgłosić do właściwego Urzędu Morskiego (zgodnie z portem macierzystym) do inspekcji bezpieczeństwa celem wydania Karty Bezpieczeństwa :) Dopiero wtedy może zostać wydana Karta Bezpieczeństwa jachtu morskiego na okres nie dłuższy niż 5 lat.
Kto może wykonywać przeglądy techniczne i pełnić nadzór nad moim jachtem?
W Polsce prawo do wykonywania nadzoru technicznego nad statkami morskimi ma Polski Rejestr Statków. Jednocześnie dla jachtów morskich do 15 metrów kadłuba, uprawnienia te ma także Polski Związek Żeglarski. Oznacza to, że przy jednostkach morskich do 15 metrów kadłuba możemy korzystać z inspektorów tych dwóch instytucji. Kontrolę nad upoważnionymi instytucjami sprawuje minister właściwy dla gospodarki morskiej (USTAWA z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim).

Karta Bezpieczeństwa: Wyjątki w procedurze wydania
Jak z większością spraw tak i tutaj mamy pewne wyjątki, na które warto zwrócić uwagę.
Deklaracja zgodności i oznakowanie CE jachtu. Jest to ustandaryzowany dokument obowiązujący na terenie Unii Europejskiej, który wydaje się dla określonych produktów wprowadzanych na rynek UE (niezależnie od miejsca produkcji). Podobną deklarację zgodności wydaje się dla samochodów, ładowarek, odbiorników radiowych itd. W przypadku środka transportu jakim jest jacht morski rekreacyjny deklaracja CE zwalnia posiadacza jachtu z nadzoru technicznego (przeglądów) przez 10 lat od momentu jej wydania, zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1) z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie.
§ 11. Jacht rekreacyjny posiadający znak zgodności „CE” jest zwolniony z nadzoru technicznego przez okres 10 lat od daty wystawienia Deklaracji Zgodności CE, pod warunkiem że jacht nie został uszkodzony lub że nie nastąpiła zmiana w je go kadłubie, urządzeniach lub wyposażeniu, jeżeli uszkodzenie lub zmiana mogą wpłynąć na stan bezpieczeństwa jachtu.
Szersze opracowanie tematu kart bezpieczeństwa i wymogów dla właścicieli jachtów znajdziesz tutaj w naszym poście.
Karta Bezpieczeństwa a jacht morski cumujący na obcych wodach poza terytorium RP.
Co inspekcją jachtu poza wodami Rzeczypospolitej? Jachty morskie z reguły znajdują się w różnych zagranicznych portach i przystaniach. Zmieniają swoje położenie w ciągu roku. Przeznaczamy je także w odpłatne użytkowanie w obcym porcie. Jak wtedy podejść do procedury uzyskania Karty Bezpieczeństwa.
W takim wypadku należy się liczyć z tym, że czeka nas zorganizowanie wycieczki inspektora do naszego jachtu. Będziemy musieli opłacić przejazd, nocleg i pokryć wszelkie koszty a także zapłacić za samą inspekcję.
Podsumowanie
Podsumowując, artykuł stara się dostarczyć szczegółowych informacji dotyczących wymogów prawnych i proceduralnych związanych z bezpieczeństwem żeglugi morskiej. Karta Bezpieczeństwa, stanowiąca kluczowy dokument dla jachtów morskich, jest wydawana na maksymalnie 5 lat i wymaga corocznego potwierdzenia. Obowiązek jej posiadania dotyczy wszystkich morskich jachtów komercyjnych oraz rekreacyjnych o długości kadłuba powyżej 15 metrów. Zgodność CE zwalnia jacht z nadzoru technicznego na 10 lat. Dodatkowo, artykuł porusza temat inspekcji jachtów cumujących poza terytorium RP, gdzie właściciele muszą zorganizować przyjazd inspektora i pokryć związane z tym koszty.
Comments